Marie Curie kent iedereen. Dat ze Mania Sklodowska heette, weten al heel wat minder mensen. Kan je uit het hoofd nog vijf andere vrouwelijke wetenschappers bij naam noemen? Curieus en het rolmodel van Mania Sklodowska-Curie kan je gebruiken om samen met je leerlingen eens te praten over meisjes en wetenschap. Geen slecht idee, want in STEM liggen veel toekomstmogelijkheden, voor iedereen.
Met vriendelijke toestemming van professor ADELA MUÑOZ PAEZ (Universiteit van Sevilla, Spanje) vind je hier alvast wat materiaal waarmee je (samen met collega’s uit andere vakgebieden) aan de slag kan om les te geven over vrouwelijke wetenschappers.
-
Een stripverhaal is een leuke aanleiding om je leerlingen zelfstandig aan het werk te zetten (samen met je collega Engels?) Een mogelijke taak: maak een (fictief of echt) interview met een vrouwelijke wetenschapper. Hebben ze voordelen, nadelen ondervonden van het feit dat ze vrouw waren? Dit kan per 2 personen voorbereid worden. Dit interview kan als theaterstukje voor de klas opgevoerd worden als het om een fictief interview gaat. De pdf- of jpg- bestanden van deze strip kan je bij ons gratis verkrijgen via muscicalcurieus@gmail.com. Vergeet niet je naam en de naam van je school te vermelden.
-
Een PowerPoint met quizvragen (met bijzondere aandacht voor vrouwen in de wetenschap) kan je gebruiken voor een groepsopdracht. De Powerpoint met vragen en die met antwoorden kan je als leerkracht gratis verkrijgen via muscicalcurieus@gmail.com. Vergeet niet je naam en de naam van je school te vermelden. Leerlingen kunnen werken in groepjes van 3 of 4. De leerkracht beslist of leerlingen opzoekwerk mogen doen (misschien beperkt in tijd?).