top of page

Auteurs

Als kind werd Joris (°1960) door zijn ouders naar de muziekschool gestuurd om dwarsfluit te leren spelen. Na zes jaar behaalde hij de toenmalige “Graad van Uitmuntendheid in de Notenleer”.  De ronkende titel strookte niet helemaal met de verworven kunde, maar de liefde voor muziek had zich stevig genesteld.

Op zijn 48ste pikte hij de muzikale draad terug op, dit keer als leerling altsax aan de Podiumacademie Lier. Han Flintrop loodste hem stap voor stap met inspirerend enthousiasme van Ierse pentatonische volkswijsjes tot improvisaties op de grote jazz standards. Na het afwerken van het saxofoonparcours, werd hij door Peter Kox met hetzelfde enthousiasme geïntroduceerd in de kunst van het bugel- en trompetspelen. Jan Borré onthulde de geheimen van de jazz harmonie, en Han deelde zijn eindeloze ervaring als arrangeur in de theoriecursus arrangement voor jazzensembles.   Tien jaar geleden zette Joris tijdens de jaarlijkse muziekstage Jazz We Can de eerste stappen in het schrijven van songs.  Hij speelde in een reeks ensembles van de muziekschool, van Ska over Jazz tot Tango. Tot vandaag is hij vast lid van de ensembles Art Deco en JazzNotes.

Naast “Curieus” is Joris auteur van enkele toneelstukken die uitgeven zijn bij Toneelfonds Janssens. In 2013 speelde hij de rol van “agent 008” in de kortfilm Jazz Bond van Gert-Jan Janssens.

Buiten het spelen van muziek studeerde Joris fysica en behaalde hij in 1991 het doctoraat in de wetenschappen. Na enkele omzwervingen als wetenschappelijk adviseur bij de overheid en audioloog in een ziekenhuis, keerde hij terug naar het wetenschappelijk onderzoek. Momenteel is hij professor aan de Universiteit Antwerpen waar hij onderzoek doet in biomedische fysica en de werking van saxofoon- mondstukken bestudeert.  Als promotor van 25 doctoraatsstudenten schreef hij samen met hen 379 wetenschappelijke artikels en twee patenten. Na zes jaar dienst als departementsvoorzitter had hij eindelijk voldoende ervaring bijeen om een musical te schrijven die zich afspeelt in de academische wereld…

Website_joris_foto.jpg

Joris Dirckx

Greet_website_edited.jpg

Greet Eyckmans

Als laatste in een rij van zes mocht Greet (°1959) enkel een paar jaartjes naar de gemeentelijke notenleer en de dictieklas, maar tot bespelen van een instrument kreeg ze geen toegang. Na een keertje proeven van de muziekzomerstage Jazz We Can, besloot ze, met jeugdige moed en rijpere leeftijd, om zich in te schrijven aan de muziekschool in Lier. Ze doorliep het volledige parcours van notenleer, samenzang, algemene muziekcultuur tot… een écht instrument leren bespelen: een bariton. Samen met Peter Kox doorgrondde ze de wonderen van een zuivere aanzet tot de keuze van de gepaste spanningsnoot in een improvisatie. Greet leerde het plezier kennen van samen musiceren in allerhande ensembles onder kundige leiding van Swa Mercelis en Han Flintrop en speelt nu in het ensemble Art Deco. Jan Borré introduceerde haar in de liefde voor de jazz harmonie, en Han Flintrop deelde met haar zijn grenzeloze kennis als arrangeur in de theoriecursus arrangement voor jazzensembles.  Onder de immer enthousiaste leiding van Marc Van Dingenen bouwt ze verder aan haar speeltechniek.

Na haar studies wiskunde en didactiek, startte ze als lerares in de humaniora. Enkele jaren later stapte ze over naar de informaticasector, eerst als programmeur en analist, dan als projectleider bij Umicore. Na zeven jaar in de industrie koos Greet resoluut terug voor haar echte passie: wiskunde uitleggen aan toekomstige generaties. Met dertig jaar onderwijservaring op zak besloot ze enkele jaren geleden haar ervaring te gebruiken om toekomstige leraars op weg te helpen en om de wetenschap te populariseren. Een musical maken over een jonge vrouw die één van de grootste wetenschappelijke ontdekkingen aller tijden deed, kon daar goed in passen. Ze ging mee aan de slag om liedjesteksten en arrangementen te schrijven voor Curieus.

Oh ja, en ze is getrouwd met Joris… dus alle intimiteiten tussen de auteurs zijn gewenst.

bottom of page